Yangwang U9 Xtreme zdetronizował Bugatti. Najszybszy samochód na świecie

Yangwang U9 Xtreme, czyli ekstremalna wersja hiperauta od luksusowej marki należącej do BYD, właśnie zapisał się na kartach historii motoryzacji. Chiński model osiągnął prędkość 496,22 km/h, stając się nowym królem prędkości i pokonując dotychczasowego lidera, Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Chiński gigant BYD, poprzez swoją luksusową markę Yangwang, zaprezentował światu model U9 Xtreme. To ekstremalna, torowa wersja elektrycznego hiperauta, znana wcześniej jako Yangwang U9 Track Edition. Podczas oficjalnej transmisji na żywo podzielono się wynikami, które wstrząsnęły całym motoryzacyjnym światem.

Podczas testów na niemieckim torze Automotive Testing Papenburg we wrześniu 2025 roku, zweryfikowano jego oszałamiającą prędkość maksymalną – 496,22 km/h. Ten wynik sprawia, że Yangwang U9 Xtreme oficjalnie stał się najszybszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie.

Zobacz: BYD Yangwang U9 pobił rekord na Nurburgring. Chińskie superauto deklasuje

To nie koniec rewelacji. Marka poinformowała również o czasie okrążenia na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife, który wyniósł 6:59,157. Tym samym pobito rekord innego chińskiego gracza, Xiaomi SU7 Ultra (7:04,957), w kategorii produkcyjnych aut elektrycznych. To jasny sygnał, że chińskie marki nie zamierzają już tylko gonić europejskiej czołówki – one zaczynają ją wyprzedzać. Produkcja tego potwora będzie ściśle limitowana do zaledwie 30 egzemplarzy na rynki globalne.

Yangwang U9 Xtreme zdetronizował Bugatti

Dotychczasowy rekord prędkości dla samochodu produkcyjnego należał do Bugatti Chiron Super Sport 300+, który osiągnął 490,5 km/h. Yangwang U9 Xtreme przebił ten wynik, udowadniając potęgę napędu elektrycznego. Inny pretendent do tytułu, japoński Aspark Owl z wynikiem 438,7 km/h, pozostał daleko w tyle. Warto wspomnieć, że na horyzoncie czai się jeszcze Koenigsegg Jesko Absolut, którego potencjał znamy na razie jedynie z symulacji, choć w sierpniu 2025 roku pobił on rekord w próbie 0-400-0 km/h. Walka o miano najszybszego auta na świecie nabiera rumieńców.

Yangwang U9 Extreme najszybszym samochodem na świecie
Yangwang U9 Extreme najszybszym samochodem na świecie

Agresywna aerodynamika i design Yangwang U9 Xtreme

Model U9 Xtreme bazuje na znanym już U9, ale został wyposażony w rozbudowany pakiet aerodynamiczny, który nie pozostawia złudzeń co do jego przeznaczenia. Z przodu dominuje powiększony splitter z włókna węglowego oraz maska z dwukanałowym wlotem powietrza. Z tyłu wzrok przyciąga gigantyczne, zawieszone na „łabędziej szyi” skrzydło, które zapewnia potężny docisk przy wysokich prędkościach.

Wymiary samochodu robią wrażenie: 4991 mm długości, 2029 mm szerokości i 1351 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2900 mm. Auto porusza się na 20-calowych, podwójnych, pięcioramiennych felgach, na które naciągnięto opony typu semi-slick GitiSport e·Gtr2 Pro. Co ciekawe, zostały one opracowane wspólnie z firmą Giti specjalnie z myślą o prędkościach dochodzących do 500 km/h.

Za skuteczne hamowanie odpowiadają tytanowe zaciski i udoskonalone tarcze karbonowo-ceramiczne. W tylnej części nadwozia zastosowano dwuwarstwowy dyfuzor generujący efekt przypowierzchniowy, warstwową tylną szybę oraz dzielone lampy połączone logotypem Yangwang.

Wnętrze Yangwang U9 Xtreme – kokpit godny hiperauta

Wnętrze U9 Xtreme to kwintesencja sportowego minimalizmu. Kierowca ma przed sobą w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, a centralnym punktem deski rozdzielczej w kształcie litery T jest pionowy ekran dotykowy. W kabinie króluje włókno węglowe i Alcantara, co podkreśla wyścigowy charakter pojazdu. Kubełkowe fotele i wielofunkcyjna kierownica o spłaszczonym u dołu wieńcu zapewniają idealną pozycję i pełną kontrolę nad maszyną. Wszystko tutaj zostało podporządkowane jednemu celowi – osiąganiu jak najlepszych wyników na torze.

Yangwang U9 Xtreme. Moc 3000 KM i rewolucyjna bateria

Sercem Yangwang U9 Xtreme jest układ napędowy składający się z czterech silników elektrycznych, wykorzystujący autorską technologię BYD o nazwie Yi Sifang. Całość pracuje na platformie o napięciu 1200 V, opartej na węgliku krzemu. Każdy z silników dostarcza 555 kW, co łącznie daje astronomiczną moc 2220 kW, czyli blisko 3000 KM! Stosunek mocy do masy wynosi tu niewiarygodne 1217 KM na tonę. System wektorowania momentu obrotowego dokonuje korekt ponad 100 razy na sekundę, rozdzielając moc niezależnie na każde z kół.

Podwozie integruje zaawansowany system aktywnej kontroli nadwozia DiSus-X od BYD. Wykorzystuje on zawieszenie z podwójnymi zaworami do regulacji pionowego ruchu kół w czasie rzeczywistym. Poprawia to trakcję podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. W U9 Xtreme debiutuje także torowa bateria Blade (litowo-żelazowo-fosforanowa) z dwuwarstwowym systemem chłodzenia, zdolna do rozładowywania z imponującą szybkością 30C.

Gwarantuje to znacznie lepsze zarządzanie temperaturą podczas ekstremalnej jazdy, co jest kluczowe dla utrzymania maksymalnej wydajności. Yangwang U9 Xtreme to nie tylko pokaz siły, ale przede wszystkim demonstracja technologicznej przewagi, która na nowo definiuje granice możliwości w świecie hipersamochodów.

Latest Posts