Elektryczny sedan Xiaomi SU7 właśnie udowodnił, że nie tylko świetnie wygląda i szybko jeździ, ale jest też niezwykle bezpieczny. W chińskich testach zderzeniowych C-NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek według nowych, zaostrzonych standardów na rok 2024.
Spis treści:
Xiaomi SU7 to pierwszy model spod znaku Xiaomi Auto, który od razu stał się hitem. Do tej pory dostarczono już imponującą liczbę 186 112 egzemplarzy. Popyt na ten model wciąż przewyższa możliwości produkcyjne, a czas oczekiwania na nowe zamówienia sięga aż 11 miesięcy. Teraz Xiaomi SU7 przeszedł rygorystyczne testy bezpieczeństwa i zderzeniowe w ramach chińskiego programu C-NCAP.
Jak wypadł test zderzeniowy Xiaomi SU7?
Testy bezpieczeństwa C-NCAP przeprowadza China Automotive Technology and Research Center (CATARC). Podczas oceniania, bezpieczeństwo pojazdu mierzone jest w skali od 0 do 100 proc., a następnie wynik ten przekładany jest na bardziej zrozumiałą formę gwiazdek. C-NCAP analizuje ochronę pasażerów, bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz działanie systemów wspomagania bezpieczeństwa.
Do testów wybrano topową wersję Xiaomi SU7 Max, czyli wariant z napędem na cztery koła, wyposażony w sensor LiDAR AT128 firmy Hesai oraz zaawansowany system wspomagania kierowcy Xiaomi Pilot Max. Cena detaliczna tego modelu w Chinach wynosi 299 900 juanów, co w przeliczeniu daje około 1,23 mln zł. Co ważne, testowane egzemplarze zostały zakupione anonimowo u losowego dealera za pieniądze agencji.
Imponujący wynik Xiaomi SU7 Max w C-NCAP
Xiaomi SU7 Max uzyskał w teście C-NCAP aż pięć gwiazdek z imponującym wynikiem 93,5 proc. To najwyższa nota wśród wszystkich pojazdów ocenionych według standardów z 2024 roku. Wynik ten jest aż o 8,7 proc. wyższy od średniej wyników innych samochodów przebadanych przez C-NCAP. Szczególnie dobrze SU7 Max wypadł w kategorii Aktywne Bezpieczeństwo, osiągając 95,25 proc. System automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) oraz skuteczność oświetlenia zbliżyły się do maksymalnych not.
W kategorii ochrony pasażerów Xiaomi zdobył 94,31 proc. Co więcej, SU7 wykazał się wyjątkowymi wynikami w ochronie niechronionych uczestników ruchu drogowego (VRU), uzyskując 90,42 proc., co jest o 13,14 proc. lepszym wynikiem od średniej. Ta część testu obejmuje ocenę ochrony nóg i głowy pieszych oraz działanie systemu AEB w kontekście pieszych.
To właśnie znakomite wyniki w kategorii ochrony VRU przyczyniły się do uzyskania najwyższej ogólnej oceny bezpieczeństwa spośród wszystkich pojazdów przetestowanych zgodnie z normami C-NCAP na rok 2024.
Xiaomi SU7 – auto od producenta elektroniki
Xiaomi SU7 to sporych rozmiarów sedan o wymiarach 4997 mm długości, 1963 mm szerokości i 1455 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 3000 mm. Wersje Standard i Pro posiadają napęd na tylne koła i pojedynczy silnik elektryczny o mocy 220 kW (295 KM). Wariant Standard wyposażony jest w baterię o pojemności 73,6 kWh, która zapewnia zasięg do 700 km. Wersja Pro oferuje większą baterię o pojemności 94,3 kWh, co przekłada się na zasięg do 830 km.
Natomiast Xiaomi SU7 Max dysponuje silnikiem o mocy 275 kW (369 KM) na tylnej osi, współpracującym z silnikiem o mocy 220 kW na przedniej osi. Łączna moc układu napędowego wynosi imponujące 495 kW (664 KM). W tej wersji zastosowano akumulator o pojemności 101 kWh, który umożliwia przejechanie do 800 km na jednym ładowaniu.
Kiedy Xiaomi SU7 w Europie
Na chwilę obecną Xiaomi oficjalnie nie potwierdziło planów sprzedaży modelu SU7 w Europie, koncentrując się na zaspokojeniu popytu w Chinach. Mimo globalnych ambicji firmy, ewentualne wprowadzenie auta na Stary Kontynent wymaga czasochłonnego procesu homologacji, czyli dostosowania do europejskich norm, oraz zbudowania sieci sprzedaży i serwisu.
Z tego względu europejskie media spekulują, że jeśli SU7 trafi do Europy, to nie wcześniej niż pod koniec 2025 roku, a bardziej realnym terminem wydaje się rok 2026 lub późniejszy.
Cena Xiaomi SU7 w Europie
Cena Xiaomi SU7 w Europie z pewnością będzie odczuwalnie wyższa niż w Chinach. Bezpośrednie przeliczanie cen jest niemiarodajne, gdyż na europejski koszt wpłyną znacząco podatki, takie jak VAT, cła importowe, koszty homologacji technicznej, transportu oraz budowy zaplecza sprzedażowego i marketingowego. Biorąc pod uwagę te czynniki, analitycy i media szacują, że startowa cena SU7 w Europie mogłaby oscylować w przedziale od 45 000 do 55 000 euro. Należy jednak pamiętać, że są to jedynie wstępne spekulacje.
Europejski debiut Xiaomi SU7 pozostaje na razie w sferze spekulacji, choć jest możliwy w dłuższej perspektywie. Warto zaznaczyć, że podczas targów Mobile World Congress (MWC) w Barcelonie w marcu 2025 roku, Xiaomi zaprezentowało model SU7 Ultra, co może sugerować, że firma aktywnie przygotowuje się do ekspansji na rynki europejskie. Niemniej jednak, od prezentacji do faktycznego wprowadzenia produktu na rynek mija zazwyczaj pewien czas, związany z homologacją, dostosowaniem do lokalnych przepisów i budowaniem sieci dystrybucji.