Nowy BYD Atto 3 ma zasięg 650 km. Większa bateria 75 kWh i moc 308 KM

BYD Atto 3, który w Chinach jest znany pod nazwą Yuan Plus, szykuje się do bardzo poważnej aktualizacji. Ten niezwykle popularny elektryczny SUV, który zdobywa także europejskie rynki, ma otrzymać znacznie pojemniejszą baterię, potężniejszy silnik i zasięg, który zawstydzi wielu konkurentów.

Chińskie ministerstwo MIIT (Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych) właśnie ujawniło kluczowe dane techniczne nadchodzącej wersji BYD Atto 3. Szykuje się prawdziwy hit, zwłaszcza jeśli BYD utrzyma swoją agresywną politykę cenową. Dla przypomnienia, obecna generacja Atto 3 kosztuje na rodzimym rynku od 111 800 juanów, czyli zaledwie ok. 57,6 tys. zł.

Nowy BYD Atto 3: 650 km zasięgu dzięki nowej baterii Blade

Najważniejszą zmianą w odświeżonym BYD Atto 3 będzie zastosowanie nowego, znacznie większego pakietu akumulatorów. To kluczowy ruch, który ma zapewnić autu o wiele lepsze parametry. Mówimy tu o baterii typu Blade (LFP), czyli autorskiej technologii BYD. Są to akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe, znane ze swojej wysokiej trwałości i, co najważniejsze, bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa – są znacznie mniej podatne na zapłon przy uszkodzeniu niż klasyczne baterie NCM.

Zobacz: BYD lepszy niż Toyota w Japonii! Chiński producent zaliczył wzrost o 54 proc.

Nowy pakiet ma mieć pojemność 74,880 kWh. Według chińskich, dość optymistycznych norm testowych CLTC, taki akumulator pozwoli na przejechanie aż 650 km na jednym ładowaniu. To gigantyczny skok w porównaniu z obecną, drugą generacją BYD Atto 3 dostępną na rynku chińskim. Aktualnie klienci mają do wyboru dwie baterie:

  • Pakiet 49,92 kWh, oferujący 430 km zasięgu (CLTC).
  • Pakiet 60,48 kWh, oferujący 510 km zasięgu (CLTC).

Nowa wersja zaoferuje więc o 140 km więcej zasięgu niż dotychczasowy topowy wariant. To zmiana, która realnie wpłynie na komfort podróżowania i może przekonać do siebie jeszcze większe grono klientów.

BYD Atto 3 po face-liftingu. Widok od tyłu.
Nowy BYD Atto 3 ma zasięg 650 km. Większa bateria 75 kWh i moc 308 KM 3

BYD Atto 3 dostanie też potężny zastrzyk mocy

Większy zasięg to nie wszystko. Z danych MIIT wynika, że nowy BYD Atto 3 będzie również znacznie mocniejszy. Pod maskę (a raczej do osi) trafi nowy, stałomagnetyczny silnik elektryczny o oznaczeniu TZ200XYC. Jego moc maksymalna ma sięgać 230 kW, co przekłada się na 308 koni mechanicznych.

To ogromny wzrost w stosunku do obecnego modelu, który dysponuje silnikiem o mocy 150 kW (201 KM). Mówimy więc o dodatkowych 80 kW (107 KM).

Taki przyrost mocy musiał wpłynąć na osiągi. Prędkość maksymalna również została podniesiona – ze 160 km/h do 180 km/h. Choć 180 km/h wciąż nie jest wartością imponującą dla auta o mocy ponad 300 KM, pamiętajmy, że w przypadku aut elektrycznych producenci często stosują elektroniczne ograniczniki, aby chronić baterię i optymalizować zasięg.

Jakie zmiany w Atto 3? Większa bateria

Oczywiście, tak duża bateria i mocniejszy silnik nie pozostają bez wpływu na masę własną pojazdu. Nowy, topowy wariant BYD Atto 3 ma ważyć 1880 kg.

To zauważalnie więcej niż obecne modele. W zależności od wersji, aktualne Atto 3 waży od 1625 kg do 1690 kg. Oznacza to, że nowa wersja będzie cięższa o 190 kg do 255 kg. Będzie to z pewnością wymagało drobnych korekt w zestrojeniu zawieszenia, aby utrzymać odpowiedni komfort i prowadzenie.

Jeśli chodzi o wymiary nadwozia, tutaj rewolucji nie będzie. Nowy BYD Atto 3 zachowa dokładnie te same proporcje co obecny model. Oznacza to 4455 mm długości, 1875 mm szerokości i 1615 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2720 mm. To wciąż zgrabny, kompaktowy SUV.

Nowy BYD Atto 3. Cena i drobne zmiany kosmetyczne

Na ten moment cena odświeżonego Atto 3 nie została jeszcze ujawniona. Możemy jedynie bazować na cenach obecnego modelu w Chinach, które są niezwykle atrakcyjne. Wahają się one od 111 800 do 141 800 juanów (co w przeliczeniu daje ok. 57,6 tys. zł do 73 tys. zł).

Nawet na rodzimym rynku jest to bardzo konkurencyjna oferta, biorąc pod uwagę wyposażenie. Obecny model oferuje zaawansowany system wspomagania kierowcy BYD „God’s Eye” C, który jest standardem w całej serii. System ten opiera się na zestawie 29 czujników, w tym pięciu radarach milimetrowych, 12 kamerach HD i 12 radarach ultradźwiękowych.

Pod względem wyglądu, zaktualizowany BYD Atto 3 pozostanie w dużej mierze niezmieniony. To raczej ewolucja niż rewolucja. Z danych MIIT wynika, że nowością będą nowe, podwójne, pięcioramienne felgi aluminiowe w szarym kolorze, które mają dodać autu odrobinę sportowego charakteru. Rozmiar felg pozostanie ten sam (18 cali), a dostępne rozmiary opon to 215/55 i 235/50.

byd atto 3 3
Nowy BYD Atto 3 ma zasięg 650 km. Większa bateria 75 kWh i moc 308 KM 4

Uważni obserwatorzy zauważą jeszcze jedną, dość istotną z praktycznego punktu widzenia zmianę. Port ładowania został przeniesiony. W obecnym modelu znajduje się on na prawym przednim błotniku, natomiast w nowej wersji znajdzie się on na prawym tylnym błotniku, co dla wielu użytkowników jest znacznie wygodniejszym rozwiązaniem podczas parkowania przy stacjach ładowania.

Inne elementy wyposażenia, takie jak standardowy panoramiczny szyberdach, pozostaną na pokładzie. Opcjonalnie dostępne będą różne konfiguracje radarów, kamer bocznych czy tylnych oraz wykończenia listew okiennych.

Czekamy na oficjalne informacje dotyczące ceny, ale jedno jest pewne – jeśli BYD utrzyma dotychczasową politykę cenową, ten 308-konny SUV z zasięgiem 650 km może stać się globalnym hitem sprzedaży.

Latest Posts