W 2024 roku w Chinach sprzedano rekordowe 11 milionów nowych samochodów elektrycznych (NEV), co stanowi niemal 50 proc. wszystkich sprzedanych aut osobowych. Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów Osobowych (CPCA), w ubiegłym roku sprzedano łącznie 22,9 mln aut osobowych, o 5 proc. więcej niż w 2023 roku.
NEV to chiński termin oznaczający pojazdy elektryczne (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) i pojazdy na ogniwa paliwowe (FCEV). Sprzedaż FCEV w Chinach jest znikoma.
Ponad 10 milionów sprzedanych NEV w 2024
Sprzedaż 10,97 mln NEV to wzrost o 41,6 proc. w porównaniu z 7,75 mln w 2023 roku. W samym grudniu 2024 roku sprzedano 1,38 mln NEV, co stanowiło 52,6 proc. wszystkich sprzedanych aut osobowych w tym miesiącu. To już piąty miesiąc z rzędu, w którym sprzedaż takich aut przekroczyła milion sztuk.
Bloomberg zwraca uwagę na fakt, że chiński rynek NEV rozwija się znacznie szybciej niż rynki w Europie i Stanach Zjednoczonych. Agencja podkreśla również rolę chińskich producentów, takich jak BYD czy SAIC, którzy coraz śmielej konkurują z zachodnimi markami, zarówno w Chinach, jak i na rynkach zagranicznych.
Reuters donosi, że liderem chińskiego rynku NEV jest BYD, który w 2024 roku sprzedał ponad 3 miliony pojazdów elektrycznych. Na drugim miejscu uplasowała się Tesla, z wynikiem ponad 800 tys. sprzedanych aut. Agencja podkreśla, że Tesla zanotowała w Chinach spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem 2023, co może świadczyć o rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów.
Prognozy na 2025 rok
Portal CarNewsChina przewiduje, że w 2025 roku sprzedaż NEV w Chinach wzrośnie o około 39 proc. do 15,3 mln sztuk, a ich udział w rynku przekroczy 57 proc.. Łączna sprzedaż samochodów w Chinach ma wynieść 26,5 mln sztuk.
Dopłaty do zakupu elektryków NEV
Chiny ogłosiły przedłużenie programu dopłat do wymiany starych samochodów na nowe, w tym na NEV, na 2025 rok. Osoby, które zdecydują się na zakup NEV, mogą otrzymać dopłatę w wysokości do 20 000 juanów (ok. 11 tys. zł) za pojazd. W przypadku zakupu samochodu spalinowego z silnikiem o pojemności do 2 litrów dopłata wynosi 15 000 juanów (ok. 8 tys. zł).
Mimo imponujących wyników, chiński rynek NEV stoi również przed wyzwaniami. Nikkei Asia zwraca uwagę na problem z dostępnością stacji ładowania, szczególnie w mniejszych miastach i na terenach wiejskich. Gazeta podkreśla również konieczność dalszego rozwoju technologii baterii, aby zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych i obniżyć ich koszty.
Polska a Chiny: Przepaść w sprzedaży elektryków
Sukces Chin w dziedzinie elektromobilności jest imponujący, zwłaszcza w zestawieniu z polskim rynkiem. Podczas gdy w Państwie Środka w 2024 roku sprzedano 11 milionów NEV, w Polsce liczba zarejestrowanych nowych samochodów elektrycznych wyniosła zaledwie 8,7 tys. sztuk (dane PZPM). Różnica jest kolosalna i pokazuje, jak wiele dzieli nas od lidera elektromobilności. Na tak dużą dysproporcję wpływa wiele czynników. Zagraniczne media i eksperci wskazują m.in. na:
- Wsparcie rządowe: Chiny od lat prowadzą aktywną politykę wspierania rozwoju elektromobilności, oferując dopłaty, ulgi podatkowe i inwestując w infrastrukturę ładowania. W Polsce system wsparcia jest znacznie mniej rozbudowany.
- Dostępność modeli: Na chińskim rynku dostępnych jest wiele modeli NEV, w tym tańsze auta produkowane przez lokalne marki. W Polsce wybór jest mniejszy, a ceny pojazdów elektrycznych często stanowią barierę dla potencjalnych nabywców.
- Infrastruktura ładowania: W Chinach dynamicznie rozwija się infrastruktura ładowania, zarówno publiczna, jak i prywatna. W Polsce sieć stacji ładowania jest nadal niewystarczająca, co utrudnia korzystanie z pojazdów elektrycznych.
- Świadomość ekologiczna: W Chinach rośnie świadomość ekologiczna i zrozumienie korzyści płynących z korzystania z pojazdów elektrycznych. W Polsce poziom tej świadomości jest niższy.
Polska goni lidera
Mimo dużej różnicy, w Polsce również obserwujemy wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi. W 2024 roku zarejestrowano o 65 proc. więcej nowych elektryków niż w 2023 roku. Rząd zapowiada dalsze wsparcie dla rozwoju elektromobilności, m.in. poprzez rozbudowę infrastruktury ładowania i programy dopłat.