Li Auto rozbija bank w Chinach. Ponad 500 tys. elektryków w rok

Rok 2024 właśnie się skończył, a chińscy producenci samochodów elektrycznych (tych na prąd i hybryd) pochwalili się swoimi wynikami. Najlepiej poradziły sobie firmy Li Auto, HIMA i GAC Aion, które razem sprzedały ponad 350 tysięcy aut. To imponujące, zwłaszcza że w całych Chinach w 2024 roku sprzedano 11 milionów „elektryków”.

Mianem „nowych chińskich producentów NEV” określa się firmy, które w ostatnich latach wyspecjalizowały się w produkcji pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in, w przeciwieństwie do tradycyjnych producentów samochodów z silnikami Diesla lub benzynowymi. W Chinach do czołowych nowych producentów zalicza się Nio, Li Auto i Xpeng.

ProducentSprzedaż – grudzień (szt.)Sprzedaż – 2024 (szt.)Roczny plan sprzedaży (%)
Li Auto58 500500 500104,27
HIMA49 500445 00089
GAC Aion46 900354 00050,59
Leapmotor42 500293 700117,48
Deepal36 600243 90087,11
Zeekr27 200222 10096,5
Nio31 100221 90096,52
Xpeng36 700190 00067,89
Xiaomi25 000135 000103,85
Voyah12 10085 70085,7
Avatr11 10073 60081,78
IM Motors8 00065 50054,58

Li Auto zostawia konkurencję w tyle

Jak donoszą chińskie media, tylko w grudniu 2024 producent Li Auto sprzedał aż 58 500 samochodów, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. To nowy rekord firmy. W sumie w 2024 roku Li Auto dostarczyło klientom ponad pół miliona aut, co jest wynikiem o 33 proc. lepszym niż w 2023. Co ciekawe, na początku roku firma planowała sprzedać aż 800 tysięcy aut, ale potem zmniejszyła ten cel do 560 tysięcy, bo premiera trzech nowych modeli się opóźniła.

Założona w 2015 roku firma Li Auto koncentruje się na hybrydach plug-in z wydłużonym zasięgiem (EREV). To rozwiązanie łączy zalety samochodów elektrycznych i spalinowych, eliminując tzw. „lęk przed zasięgiem”. Li ONE to pierwszy model marki, który zdobył popularność dzięki przestronnemu wnętrzu i innowacyjnemu napędowi. Nowsze modele, jak Li L8 i Li L9, kontynuują ten trend, oferując luksusowe wyposażenie i zaawansowane technologie.

HIMA depcze liderowi po piętach

HIMA też nie próżnowało – w grudniu sprzedało prawie 50 tysięcy aut, a w całym roku aż 445 tysięcy. To daje im drugie miejsce na liście. HIMA to tak naprawdę kilka marek: Aito, Luxeed, Maextro i Stelato. Najwięcej aut sprzedaje Aito – ich model M9 w ciągu roku od premiery został zamówiony ponad 200 tysięcy razy. HIMA chwali się też, że ich zaawansowane systemy bezpieczeństwa pomogły uniknąć ponad miliona kolizji. W 2025 roku firma planuje wypuścić nowe modele, takie jak Aito M8, Luxeed S9 i Maextro S800.

Zobacz: Chiny: 11 mln aut NEV w 2024 roku! Rekord i prawie 50 proc. udziału

HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance) to marka należąca do giganta technologicznego Huawei. Firma nie produkuje własnych samochodów, ale dostarcza zaawansowane rozwiązania technologiczne dla producentów pojazdów elektrycznych, w tym systemy autonomicznej jazdy, oprogramowanie i Connectivity. HIMA współpracuje z wieloma chińskimi producentami samochodów, takimi jak BAIC i Seres. AITO M5 i AITO M7 to popularne modele, które wykorzystują technologię Huawei.

GAC Aion trzyma się mocno

GAC Aion w grudniu sprzedał 46 900 aut, a w całym roku 354 tysiące. To niezły wynik, ale i tak o 14 proc. gorszy niż w 2023 roku. GAC Aion to marka należąca do GAC Group, jednego z największych chińskich producentów samochodów. Firma powstała w 2017 roku i skupia się na produkcji samochodów elektrycznych. Aion S to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Chinach, oferujący przystępną cenę i dobre osiągi. Inne popularne modele to Aion LX, SUV z dużym zasięgiem oraz Aion Y, kompaktowy crossover.

Rabaty na chińskie elektryki NEV w 2025 roku

W 2025 roku na chińskim rynku elektryków zaczyna się ostra walka o klienta. Producenci obniżają ceny, żeby sprzedać jak najwięcej aut przed chińskim Nowym Rokiem, który wypada pod koniec stycznia.

Latest Posts