Rok 2024 właśnie się skończył, a chińscy producenci samochodów elektrycznych (tych na prąd i hybryd) pochwalili się swoimi wynikami. Najlepiej poradziły sobie firmy Li Auto, HIMA i GAC Aion, które razem sprzedały ponad 350 tysięcy aut. To imponujące, zwłaszcza że w całych Chinach w 2024 roku sprzedano 11 milionów „elektryków”.
Mianem „nowych chińskich producentów NEV” określa się firmy, które w ostatnich latach wyspecjalizowały się w produkcji pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in, w przeciwieństwie do tradycyjnych producentów samochodów z silnikami Diesla lub benzynowymi. W Chinach do czołowych nowych producentów zalicza się Nio, Li Auto i Xpeng.
Producent | Sprzedaż – grudzień (szt.) | Sprzedaż – 2024 (szt.) | Roczny plan sprzedaży (%) |
Li Auto | 58 500 | 500 500 | 104,27 |
HIMA | 49 500 | 445 000 | 89 |
GAC Aion | 46 900 | 354 000 | 50,59 |
Leapmotor | 42 500 | 293 700 | 117,48 |
Deepal | 36 600 | 243 900 | 87,11 |
Zeekr | 27 200 | 222 100 | 96,5 |
Nio | 31 100 | 221 900 | 96,52 |
Xpeng | 36 700 | 190 000 | 67,89 |
Xiaomi | 25 000 | 135 000 | 103,85 |
Voyah | 12 100 | 85 700 | 85,7 |
Avatr | 11 100 | 73 600 | 81,78 |
IM Motors | 8 000 | 65 500 | 54,58 |
Li Auto zostawia konkurencję w tyle
Jak donoszą chińskie media, tylko w grudniu 2024 producent Li Auto sprzedał aż 58 500 samochodów, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. To nowy rekord firmy. W sumie w 2024 roku Li Auto dostarczyło klientom ponad pół miliona aut, co jest wynikiem o 33 proc. lepszym niż w 2023. Co ciekawe, na początku roku firma planowała sprzedać aż 800 tysięcy aut, ale potem zmniejszyła ten cel do 560 tysięcy, bo premiera trzech nowych modeli się opóźniła.
Założona w 2015 roku firma Li Auto koncentruje się na hybrydach plug-in z wydłużonym zasięgiem (EREV). To rozwiązanie łączy zalety samochodów elektrycznych i spalinowych, eliminując tzw. „lęk przed zasięgiem”. Li ONE to pierwszy model marki, który zdobył popularność dzięki przestronnemu wnętrzu i innowacyjnemu napędowi. Nowsze modele, jak Li L8 i Li L9, kontynuują ten trend, oferując luksusowe wyposażenie i zaawansowane technologie.
HIMA depcze liderowi po piętach
HIMA też nie próżnowało – w grudniu sprzedało prawie 50 tysięcy aut, a w całym roku aż 445 tysięcy. To daje im drugie miejsce na liście. HIMA to tak naprawdę kilka marek: Aito, Luxeed, Maextro i Stelato. Najwięcej aut sprzedaje Aito – ich model M9 w ciągu roku od premiery został zamówiony ponad 200 tysięcy razy. HIMA chwali się też, że ich zaawansowane systemy bezpieczeństwa pomogły uniknąć ponad miliona kolizji. W 2025 roku firma planuje wypuścić nowe modele, takie jak Aito M8, Luxeed S9 i Maextro S800.
Zobacz: Chiny: 11 mln aut NEV w 2024 roku! Rekord i prawie 50 proc. udziału
HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance) to marka należąca do giganta technologicznego Huawei. Firma nie produkuje własnych samochodów, ale dostarcza zaawansowane rozwiązania technologiczne dla producentów pojazdów elektrycznych, w tym systemy autonomicznej jazdy, oprogramowanie i Connectivity. HIMA współpracuje z wieloma chińskimi producentami samochodów, takimi jak BAIC i Seres. AITO M5 i AITO M7 to popularne modele, które wykorzystują technologię Huawei.
GAC Aion trzyma się mocno
GAC Aion w grudniu sprzedał 46 900 aut, a w całym roku 354 tysiące. To niezły wynik, ale i tak o 14 proc. gorszy niż w 2023 roku. GAC Aion to marka należąca do GAC Group, jednego z największych chińskich producentów samochodów. Firma powstała w 2017 roku i skupia się na produkcji samochodów elektrycznych. Aion S to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Chinach, oferujący przystępną cenę i dobre osiągi. Inne popularne modele to Aion LX, SUV z dużym zasięgiem oraz Aion Y, kompaktowy crossover.
Rabaty na chińskie elektryki NEV w 2025 roku
W 2025 roku na chińskim rynku elektryków zaczyna się ostra walka o klienta. Producenci obniżają ceny, żeby sprzedać jak najwięcej aut przed chińskim Nowym Rokiem, który wypada pod koniec stycznia.