Ile kosztuje ładowanie EV w Polsce? Przegląd cen – listopad 2025

Ładowanie EV (samochodów elektrycznych) w Polsce (stan na listopad 2025) można opisać jednym słowem: chaos. Najnowszy ranking cen ładowania, przygotowany przez EV Klub Polska i portal elektromobilni.pl, ujawnia realia, które mogą być szokiem dla nowych właścicieli aut elektrycznych. Różnice w stawkach za tę samą usługę sięgają już nie 300, a zawrotnych 400 procent.

Dla kierowcy oznacza to cenową loterię. Za naładowanie baterii o pojemności 60 kWh, pozwalającej na przejechanie około 300-350 km, można zapłacić 42 złote w jednym punkcie, by w innym, często oddalonym o kilkaset metrów, zapłacić 215 złotych. Te ekstremalne różnice (od 0,70 zł/kWh do 3,59 zł/kWh) nie są już tylko statystyką – to realna bariera psychologiczna i finansowa, która podważa fundamentalną zaletę elektromobilności, czyli niski koszt eksploatacji.

Ten pozorny chaos cenowy to w rzeczywistości rynek podzielony na trzy odrębne światy. Pierwszy to świat „pułapek ad-hoc”, obejmujący wysokie, standardowe stawki dla niezarejestrowanych klientów. Drugi to „świat abonamentów”, gdzie dostępne są znacznie niższe ceny, ale tylko po uiszczeniu miesięcznej opłaty. Trzeci, to „świat taryf dynamicznych”, w którym ceny zależą od pory dnia, premiując nocne ładowanie.

Dostarczona przez portal elektromobilni.pl infografika „Ranking cen ładowania w Polsce – Listopad 2025” jest doskonałym punktem wyjścia, ale jej pełne zrozumienie wymaga „przetłumaczenia” ukrytych w niej haczyków – planów abonamentowych, dynamicznych taryf i zakończonych promocji.

Wyjaśniamy, co realnie oznaczają liczby z rankingu i jak, w tym skomplikowanym systemie, znaleźć najtańsze ładowanie.

ceny ladowania ev
Ile kosztuje ładowanie EV w Polsce? Przegląd cen - listopad 2025 2

Ranking cen ładowania AC (do 22 kW): Najtaniej „pod domem”

Ładowanie prądem przemiennym (AC) to najwolniejszy, ale i najtańszy sposób na uzupełnienie energii w pojeździe. Jest to kluczowa opcja dla mieszkańców miast, którzy nie dysponują prywatnym garażem, oraz do ładowania „przez noc” lub w trakcie pracy. Analiza pierwszej kolumny rankingu pokazuje, kto oferuje najlepsze stawki.

Tabela 1: Ranking cen ładowania AC (Listopad 2025)

OperatorCena Minimalna (zł/kWh)Cena Standardowa (zł/kWh)Cena Maksymalna (zł/kWh)Uwagi (Model cenowy)
ChargeEuropa1,751,751,75Stawka płaska
Polenergia1,781,781,78Stawka płaska
Orlen Charge0,991,791,99Zależne od stacji / zniżek (Nota 2)
Horyzont EV1,801,801,80Stawka płaska
Enefit1,651,831,83Stawka płaska
Eleport1,851,851,85Stawka płaska
Tauron1,331,883,94Taryfa dynamiczna (Nota 3)
Chargein1,691,891,89Stawka płaska
ScreenCharge1,891,891,89Stawka płaska
GreenWay1,601,951,95Abonament / Standard (Nota 1)
Eleport1,991,991,99Stawka płaska
Horyzont EV1,991,991,99Stawka płaska
Budimex1,772,092,50Zależne od lokalizacji (Nota 4)
NOXO2,192,192,19Stawka płaska
Powerdot2,482,482,48Stawka płaska

Źródło: Analiza na podstawie infografiki EV Klub Polska, Listopad 2025.

Dla kierowcy, który nie chce zarządzać wieloma abonamentami, najprostszym i najtańszym wyborem są operatorzy ze stawką płaską. Liderami ceny „Ad-hoc” są tu ChargeEuropa (1,75 zł/kWh) oraz Polenergia (1,78 zł/kWh). Warto odnotować, że cena Polenergii jest wynikiem niedawnej podwyżki, co sugeruje, że utrzymanie tak niskiej stawki jest trudne, ale wciąż plasuje to operatora w ścisłej czołówce. Powerdot, ze stawką 2,48 zł/kWh, jest nieprzerwanie najdroższą siecią AC na rynku.

Wśród operatorów „z haczykiem” wyróżnia się Tauron (Nota 3). Infografika pokazuje u niego ogromny rozstrzał cen (1,33 – 3,94 zł), co jest kluczową informacją. Te widełki to efekt taryfy dynamicznej, zależnej od pory dnia. Analiza cenników brutto Tauron pokazuje, że godziny nocne (np. 0:00-5:59) to 1,37 zł/kWh, godziny dzienne (np. 6:00-15:59) to 1,80 zł/kWh, a godziny szczytowe (np. 16:00-19:59) sięgają 2,03 zł/kWh. Wniosek jest prosty: Tauron oferuje najtańsze ładowanie AC w Polsce (1,37 zł), pod warunkiem podłączenia auta w nocy, a stawka „standardowa” 1,88 zł z infografiki jest myląca.

Podobne niuanse znajdziemy w GreenWay (Nota 1). Podane ceny 1,60 zł i 1,95 zł to nie są stawki ad-hoc. Cena 1,95 zł/kWh obowiązuje w darmowym planie „Energia Standard”. Natomiast 1,60 zł/kWh to cena dostępna wyłącznie w najdroższym abonamencie „Energia Max” za 79,99 zł miesięcznie.

W przypadku Orlen Charge (Nota 2) widełki 0,99 – 1,99 zł również wymagają wyjaśnienia. Standardowa, cennikowa cena AC w Orlen Charge to 1,95 zł/kWh. Należy pamiętać, że popularna promocja -25 proc. (obniżająca cenę AC do 1,46 zł/kWh) właśnie zakończyła się 3 listopada 2025. Po tej dacie, 1,95 zł to nowa, wyższa rzeczywistość dla klientów ad-hoc. Z kolei u operatora Budimex (Nota 4), ceny od 1,77 do 2,50 zł są silnie uzależnione od lokalizacji stacji.

Szybkie ładowanie DC (do 150 kW): Kompromis cena vs czas

To najpopularniejszy segment ładowania „w trasie”, gdzie kierowcy oczekują szybkiego uzupełnienia energii. Analiza tej kategorii (druga kolumna infografiki) ujawnia największe pułapki cenowe, gdzie cena „standardowa” podana na wykresie często nie jest ceną, którą zapłaci nieświadomy kierowca.

Tabela 2: Ranking cen ładowania DC <150 kW (Listopad 2025)

OperatorCena Minimalna (zł/kWh)Cena Standardowa (zł/kWh)Cena Maksymalna (zł/kWh)Uwagi (Model cenowy)
Tesla0,901,601,90Tylko dla Tesli, dynamiczna (Nota 6)
GreenWay1,992,002,40Tylko w abonamencie (Nota 1)
Enefit1,792,392,39Stawka płaska
Eleport2,392,392,39Stawka płaska
Polenergia2,402,402,48Stawka płaska (Nota 9)
Chargein (Orlen)1,992,402,49Zniżki (Nota 2)
Horyzont EV2,692,692,69Stawka płaska
Polenergia2,352,482,58Stawka płaska (Nota 9)
Budimex2,482,482,48Stawka płaska
Chargein1,992,492,69Zniżki
Horyzont EV2,692,692,69Stawka płaska
GreenWay2,103,153,15Abonament / Standard (Nota 1)
Shell Recharge2,993,193,19Stawka płaska
NOXO3,093,093,39Stawka płaska
Tauron1,872,474,42Taryfa dynamiczna (Nota 3)

Źródło: Analiza na podstawie infografiki EV Klub Polska, Listopad 2025.

Infografika sugeruje, że Orlen (pod marką Chargein lub własną, Nota 2) jest tani (1,99 / 2,49 zł). Jest to mylące. Oficjalny, standardowy cennik Orlen Charge dla klientów ad-hoc po 3 listopada jest znacznie wyższy: 2,69 zł/kWh dla stacji DC do 50 kW oraz 2,89 zł/kWh dla stacji 50-125 kW.9 Ceny z infografiki (1,99 / 2,49 zł) to najprawdopodobniej specjalne, obniżone stawki dostępne wyłącznie dla członków EV Klub Polska. Oznacza to, że standardowy kierowca ad-hoc płaci w Orlenie o 20-35 proc. więcej.

Sytuacja jest tu jeszcze bardziej drastyczna. Ceny 1,99 / 2,00 / 2,40 zł (Nota 1) to ceny wyłącznie w płatnych abonamentach. Stawka 2,40 zł/kWh jest dostępna w planie „Energia Plus” (koszt 29,99 zł/miesiąc).8 Stawka ~2,00 zł/kWh (dokładnie 2,10 zł/kWh) jest dostępna w planie „Energia Max” (koszt 79,99 zł/miesiąc).8 Realna cena ad-hoc dla niezarejestrowanego kierowcy (plan „Energia Standard”) to 3,15 zł/kWh.8 Infografika w ogóle nie pokazuje tej najwyższej, standardowej stawki.

Dla kierowcy poszukującego prostych zasad, najlepsze stawki ad-hoc w tej kategorii oferują Polenergia (płaska stawka 2,48 zł/kWh) 3 oraz Enefit (płaska stawka 2,39 zł/kWh).14 Są to najbardziej przewidywalne i konkurencyjne sieci dla ładowania DC bez abonamentu.

Liderami ceny dynamicznej są Tesla i Tauron. W przypadku Tesli (Nota 6), ceny 0,90 – 1,90 zł są absolutnie poza konkurencją, ale dostępne tylko dla właścicieli Tesli i są zależne od pory dnia oraz lokalizacji.15 Z kolei Tauron (Nota 3) z widełkami 1,87 – 4,42 zł ponownie stosuje taryfę dynamiczną. Stawki brutto DC wahają się od ok. 1,76 zł (noc) do 2,40 zł (szczyt).7 To czyni Tauron, obok Tesli, najtańszym operatorem DC, o ile ładowanie odbywa się w nocy.

Ładowanie HPC (powyżej 150 kW): Wysoka moc i cena

Segment ultraszybkiego ładowania (High Power Charging) jest kluczowy dla podróży autostradowych. To tutaj w listopadzie 2025 roku obserwujemy największe, ponad 400-procentowe różnice w cenach.

Tabela 3: Ranking cen ładowania HPC >150 kW (Listopad 2025)

OperatorCena Minimalna (zł/kWh)Cena Standardowa (zł/kWh)Cena Maksymalna (zł/kWh)Uwagi (Model cenowy)
Tesla0,701,602,00Tylko dla Tesli, dynamiczna (Nota 6)
Ekoen1,491,992,99Taryfa dynamiczna (Nota 7)
Enefit1,792,392,39Stawka płaska
Polenergia2,482,482,68Stawka płaska (Nota 9)
Chargein (Orlen)1,992,492,49Zniżki (Nota 2)
Horyzont EV2,692,692,69Stawka płaska
GreenWay2,103,153,15Abonament / Standard (Nota 1)
Shell Recharge3,293,393,59Stawka płaska
NOXO3,493,493,49Stawka płaska
IONITY2,053,503,50Abonament / Standard (Nota 8)

Źródło: Analiza na podstawie infografiki EV Klub Polska, Listopad 2025.

Analiza stawek HPC:

Analiza tej tabeli tłumaczy 400-procentową różnicę cenową, pokazując dwa bieguny rynku. Biegun najtańszy (z haczykiem) należy do Tesli (dla swoich aut), z cenami dynamicznymi sięgającymi absurdalnie niskiego poziomu 0,70 zł/kWh poza szczytem. Tuż za nią jest Ekoen (Nota 7), który dzięki taryfie dynamicznej oferuje nocne ładowanie (22:00-6:00) w cenie 1,49 zł/kWh, co jest najtańszą opcją HPC dostępną dla wszystkich marek. Na biegunie najdroższym (Pułapka Ad-hoc) znajdują się operatorzy z zaporowymi cenami. Liderem jest Shell Recharge (do 3,59 zł/kWh), a tuż za nim plasują się IONITY (3,50 zł/kWh ad-hoc) i NOXO (3,49 zł/kWh).

Standardowa, cennikowa cena Orlen Charge dla stacji HPC (>125 kW) to 3,19 zł/kWh. To stawia Orlen w grupie najdroższych operatorów ad-hoc, tuż obok IONITY i GreenWay, mimo że infografika (bazująca na cenach ze zniżką 2,49 zł) sugeruje co innego.

Ponownie, w segmencie HPC najuczciwszą i najprostszą ofertę ad-hoc prezentują Enefit (płaska stawka 2,39 zł/kWh) 14 oraz Polenergia (stawki 2,48 – 2,68 zł/kWh). Dla kierowcy, który nie chce abonamentów ani polowania na nocne taryfy, są to sieci pierwszego wyboru.

Jak obniżyć koszty ładowania? Abonamenty i taryfy dynamiczne

Jak jasno wynika z analizy, „cena standardowa” na polskim rynku niemal nie istnieje. Dla świadomego kierowcy EV kluczem do oszczędności są trzy strategie: abonamenty, taryfy dynamiczne i programy zniżkowe.

Dla kluczowych operatorów autostradowych, jak GreenWay i IONITY, abonament jest koniecznością. Płacenie stawek ad-hoc (3,15 zł lub 3,50 zł) jest finansową katastrofą. Analiza progu rentowności pokazuje, jak szybko zwraca się miesięczna opłata.

Tabela 4: Analiza progu rentowności abonamentów HPC (Listopad 2025)

OperatorPlanOpłata miesięcznaCena Ad-Hoc (HPC)Cena w Abonamencie (HPC)Oszczędność na kWhPróg rentowności (kWh/miesiąc)
GreenWayEnergia Plus29,99 zł3,15 zł2,40 zł0,75 zł~40 kWh
GreenWayEnergia Max79,99 zł3,15 zł2,10 zł1,05 zł~76 kWh
IONITYPassport Power51,50 zł3,50 zł2,05 zł1,45 zł~36 kWh

Źródło: Analiza na podstawie danych.

Wnioski z tabeli są jednoznaczne. Abonament IONITY Passport Power zwraca się już po naładowaniu zaledwie 36 kWh w miesiącu – to równowartość jednej, 15-minutowej sesji ładowania w trasie. W przypadku GreenWay Energia Plus, próg rentowności to 40 kWh. Oznacza to, że każdy kierowca, który choć raz w miesiącu korzysta z szybkiej ładowarki tych operatorów, powinien posiadać abonament.

Drugim kluczem do oszczędności jest planowanie, gdyż rynek aktywnie premiuje przesuwanie poboru mocy na godziny nocne. Przykładowo, w Ekoen ładowanie HPC o 19:00 może kosztować 2,79 zł/kWh, ale to samo ładowanie po 22:00 kosztuje tylko 1,49 zł/kWh, co daje oszczędność 87 proc. Podobnie w Tauron, ładowanie AC o 18:00 kosztuje 2,03 zł/kWh, podczas gdy o północy ta sama usługa kosztuje 1,37 zł/kWh, co stanowi oszczędność 48 proc.start

Infografika powstała we współpracy z EV Klub Polska nie bez powodu. Jak wykazano, wiele „standardowych” cen (np. w Orlen Charge) to w rzeczywistości ceny obniżone, dostępne dla posiadaczy karty lub aplikacji klubu. Dołączenie do programu to kolejny niezbędny krok do obniżenia kosztów ad-hoc u operatorów partnerskich.

Przyszłość rynku: Czy Superchargery Tesli otworzą się dla wszystkich?

W listopadzie 2025 roku jesteśmy świadkami potencjalnie najważniejszej zmiany na rynku od lat. Na początku miesiąca Tesla rozpoczęła w Polsce testowe otwieranie sieci Supercharger dla pojazdów innych marek. Testy te (np. w Rumi) trwały krótko i zostały zakończone, ale pokazały cennik.

Cena dla Tesli w Rumi wynosiła 1,70 zł/kWh (poza szczytem) – 1,90 zł/kWh (szczyt). Natomiast cena dla innych marek w tej samej lokalizacji to 2,40 zł/kWh (poza szczytem) – 2,60 zł/kWh (szczyt).

Analiza jest prosta: cena 2,40 – 2,60 zł/kWh dla aut innych niż Tesla, dostępna bez żadnego abonamentu, jest nadal tańsza niż standardowe stawki ad-hoc u wszystkich głównych konkurentów, takich jak Orlen Charge (3,19 zł/kWh), GreenWay (3,15 zł/kWh), IONITY (3,50 zł/kWh) czy Shell Recharge (3,59 zł/kWh).

Stałe otwarcie sieci Supercharger przez Teslę zmusi całą konkurencję do drastycznej obniżki zaporowych cen ad-hoc. Dla kierowców chińskich (i wszystkich innych) marek oznacza to rewolucję i dostęp do najlepszej infrastruktury w cenie niższej niż dotychczasowy standard rynkowy.

Ile realnie kosztuje ładowanie EV w listopadzie 2025?

Analiza rankingu i danych rynkowych prowadzi do kilku kluczowych wniosków, które każdy obecny i przyszły właściciel EV w Polsce powinien znać.

Po pierwsze, „cena standardowa” nie istnieje. Koszt ładowania w Polsce jest płynny i zależy od wielu czynników: operatora, posiadanego abonamentu (jak GreenWay czy IONITY), pory dnia (w Ekoen i Tauron), marki samochodu (Tesla) oraz posiadanych kart zniżkowych (np. EV Klub Polska).

Po drugie, pułapka Ad-Hoc jest realna i kosztowna. Korzystanie z ładowarek HPC w trasie bez planu i abonamentu to finansowa katastrofa. Stawki rzędu 3,15 – 3,59 zł/kWh oznaczają koszt przejechania 100 km na poziomie 63-72 zł (przy zużyciu 20 kWh/100 km), co jest znacznie droższe niż eksploatacja nowoczesnego auta spalinowego.

Po trzecie, abonamenty i planowanie są obowiązkowe. Dla kierowcy, który regularnie podróżuje, abonament GreenWay lub IONITY to absolutna konieczność, gdyż zwraca się już po jednym ładowaniu w miesiącu. Najtańsze ładowanie w Polsce (np. Tauron w nocy, Ekoen w nocy) wymaga świadomego planowania.

Po czwarte, Orlen Charge nie jest tanią siecią ad-hoc. Po zakończeniu popularnych promocji, standardowe ceny Orlen (AC 1,95 zł, DC 2,69-2,89 zł, HPC 3,19 zł) plasują operatora w środku lub na górze stawki. Niskie ceny są tam dostępne niemal wyłącznie ze zniżkami.

Na koniec, istnieją proste i tanie sieci. Dla kierowców ceniących prostotę, najtańsze i najbardziej przewidywalne stawki ad-hoc, zarówno dla AC, jak i DC/HPC, oferują obecnie Polenergia oraz Enefit.

Dla nowego właściciela EV praktyczna rekomendacja jest następująca: natychmiast po zakupie auta warto pobrać aplikacje kluczowych operatorów, takich jak GreenWay, Orlen Charge, Tauron, Ekoen, Polenergia i Enefit.

Do ładowania AC „na mieście” najlepiej szukać stacji Tauron i korzystać z nich w nocy (1,37 zł) lub wybrać Polenergia z prostą stawką 1,78 zł. Jeśli choć raz w miesiącu jeździ się w trasie, koniecznie należy wykupić abonament GreenWay Energia Plus (próg rentowności 40 kWh) i/lub IONITY Passport Power (próg 36 kWh).

W trasie, nie mając abonamentu, najkorzystniej jest szukać stacji Enefit (2,39 zł) lub Polenergia (2,48 zł), albo ładować się na Ekoen po godzinie 22:00 (1,49 zł). Warto również dołączyć do EV Klub Polska, aby uzyskać dostęp do zniżek (np. w sieci Orlen) i uważnie monitorować wiadomości o otwarciu sieci Tesla Supercharger, gdyż ten ruch z pewnością zmieni zasady gry dla wszystkich.

Latest Posts