Unijne cło na chińskie elektryki. Leapmotor rezygnuje z produkcji w Polsce

Chiński producent samochodów elektrycznych Leapmotor wstrzymał planowaną inwestycję w Polsce. Decyzja ta jest odpowiedzią na unijne cła na chińskie pojazdy elektryczne, które weszły w życie 30 października 2024 roku.

Unia Europejska nałożyła cła antydumpingowe na importowane z Chin samochody elektryczne, argumentując, że chińscy producenci korzystają z nieuczciwych subsydiów państwowych, co prowadzi do zaniżania cen na rynku europejskim. Stawki ceł wynoszą od 7,8 proc. do 35,3 proc., w zależności od producenta.

Reakcja Chin na decyzję UE o cłach

W odpowiedzi na działania Unii Europejskiej, chińskie Ministerstwo Handlu zaleciło rodzimym producentom samochodów wstrzymanie lub ograniczenie inwestycji w krajach popierających cła na chińskie pojazdy elektryczne. Polska znalazła się wśród państw, które poparły wprowadzenie tych ceł.

Wstrzymanie inwestycji Leapmotor w Polsce

W ramach współpracy z koncernem Stellantis, Leapmotor planował produkcję modelu T03 w fabryce w Tychach. Jednak w wyniku zaleceń chińskiego rządu, firma zdecydowała się wstrzymać tę inwestycję. Jak podaje telewizja TVN24, Polska Agencja Inwestycji i Handlu potwierdziła otrzymanie informacji o wstrzymaniu inwestycji przez Leapmotor, wskazując na decyzję chińskiego Ministerstwa Gospodarki jako przyczynę.

Konsekwencje dla polskiego rynku motoryzacyjnego Wstrzymanie inwestycji przez Leapmotor może wpłynąć na polski rynek motoryzacyjny, zwłaszcza w kontekście rozwoju elektromobilności. Planowana produkcja modelu T03 w Tychach miała przyczynić się do zwiększenia udziału Polski w europejskim rynku samochodów elektrycznych oraz stworzyć nowe miejsca pracy.

Chiński producent w Polsce. Co dalej?

Obecna sytuacja podkreśla znaczenie stabilnych relacji handlowych między Unią Europejską a Chinami. Dla Polski kluczowe będzie monitorowanie dalszych działań chińskich producentów oraz dostosowywanie strategii inwestycyjnych w sektorze motoryzacyjnym, aby minimalizować potencjalne negatywne skutki dla gospodarki.

Zhu Jiangming (założyciel Leapmotor) oraz Carlos Tavares (dyrektor generalny Stellantis) podczas premiery Leapmotor B10 na targach motoryzacyjnych w Paryżu.

Leapmotor – co to za marka?

Chińska marka Leapmotor, specjalizująca się w produkcji samochodów elektrycznych, planuje wejście na polski rynek na początku 2025 roku. Współpracując z koncernem Stellantis, firma zamierza zaoferować polskim klientom dwa modele: kompaktowy hatchback T03 oraz średniej wielkości SUV C10.

Modele Leapmotor:

  • T03:
    • Segment: A (kompaktowy hatchback)
    • Długość: 3,62 m
    • Moc silnika: 95 KM
    • Pojemność baterii: 37,3 kWh
    • Zasięg: 265 km (wg WLTP)
    • Cena: od 18 900 euro (ok. 80 661 zł)
    • Produkcja: montaż w fabryce Stellantis w Tychach
    • Konkurencja: Dacia Spring
  • C10:
    • Segment: D (średniej wielkości SUV)
    • Długość: 4,74 m
    • Moc silnika: 218 KM
    • Pojemność baterii: 69,9 kWh
    • Zasięg: 420 km (wg WLTP)
    • Cena: od 36 400 euro (ok. 155 500 zł)
    • Produkcja: import z Chin
    • Konkurencja: Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y

Współpraca z koncernem Stellantis

W ramach współpracy z koncernem Stellantis, Leapmotor planuje montaż modelu T03 w fabryce w Tychach. Dzięki temu samochód będzie dostępny na polskim rynku bez dodatkowych ceł importowych, co może wpłynąć na jego konkurencyjną cenę. Model C10 będzie importowany bezpośrednio z Chin.

Plany na przyszłość

Leapmotor, we współpracy ze Stellantis, planuje wprowadzać na rynek europejski co najmniej jeden nowy model rocznie przez najbliższe trzy lata. Kolejnym modelem, który może trafić do oferty, jest crossover B10, zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.

Latest Posts