Chińskie marki samochodów szturmem zdobywają polski rynek, oferując nowoczesne technologie, bogate wyposażenie i atrakcyjne ceny. Auta marek takich jak MG, BYD, BAIC czy Omoda coraz śmielej konkurują z europejskimi, japońskimi i koreańskimi gigantami. Czy to oznacza koniec stereotypów na temat chińskiej motoryzacji?
Polski rynek motoryzacyjny, podobnie jak świat elektroniki użytkowej, doświadcza dynamicznego napływu produktów z Chin. Jeszcze niedawno chińskie samochody uchodziły za synonim niskiej jakości i kontrowersyjnego wzornictwa, jednak obecnie coraz śmielej rywalizują z markami europejskimi, japońskimi i koreańskimi.
Co więcej, nierzadko oferują bardziej zaawansowane technologie, bogatsze wyposażenie i – co najważniejsze – atrakcyjniejsze ceny. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie chińskie marki już podbijają polskie drogi i czego możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości.
Chińskie marki samochodów w Polsce 2024
W 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym obecnych jest wiele chińskich marek, które przyciągają uwagę konsumentów atrakcyjnymi cenami, innowacyjnymi technologiami oraz bogatym wyposażeniem. Dynamiczny wzrost popularności chińskich aut w Polsce potwierdzają dane z badań rynku motoryzacyjnego.
W pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku zarejestrowano w Polsce prawie 10,6 tys. osobowych i dostawczych aut marek należących do chińskich koncernów, co stanowi ponad 4 proc. całego rynku. Warto również zauważyć, że Polacy coraz chętniej sięgają po chińskie samochody elektryczne. Można śmiało powiedzieć, że chińskie auta szturmem zdobywają nasz rynek.
Według danych PZPM, od stycznia do listopada 2024 roku zarejestrowano w Polsce 8828 chińskich samochodów. Największą popularnością cieszą się marki MG (5847 rejestracji), BAIC (1493 rejestracji) i Omoda (797 rejestracji).
Co wyróżnia samochody z Chin?
Chińskie marki coraz częściej przełamują stereotypy i zyskują uznanie kierowców na całym świecie. Wśród ich największych zalet można wymienić:
- Atrakcyjne ceny – chińskie auta są zazwyczaj tańsze od porównywalnych modeli europejskich czy japońskich.
- Bogate wyposażenie – w standardzie chińskie samochody oferują często więcej systemów bezpieczeństwa i komfortu niż ich konkurenci.
- Nowoczesne technologie – chińscy producenci inwestują w rozwój innowacyjnych rozwiązań, takich jak napędy elektryczne, hybrydowe czy systemy autonomicznej jazdy.
- Oryginalny design – chińskie auta coraz częściej wyróżniają się ciekawym i nowoczesnym designem, odchodząc od kopiowania zachodnich wzorców. Chińczycy w końcu zaczynają tworzyć własne auta, a nie tylko ulepszać cudze pomysły.
Marki chińskich samochodów w Polsce
Wśród marek, które już zdążyły zaistnieć w świadomości polskich kierowców, znajdują się między innymi:
MG – brytyjska marka, która po przejęciu przez chiński koncern SAIC Motor, jeden z największych chińskich producentów samochodów, przeżywa drugą młodość. W Polsce MG oferuje przede wszystkim SUV-y z napędem spalinowym i elektrycznym, takie jak ZS, HS czy Marvel R. Marka ta cieszy się dużą popularnością, co potwierdzają dane o rejestracjach – od stycznia do listopada 2024 roku zarejestrowano w Polsce 5847 samochody MG. Warto dodać, że MG jest również znanym producentem baterii do samochodów elektrycznych, a w swojej ofercie posiada także elektryczne pojazdy dostawcze i ciężarowe. Sukces MG w Polsce jest na tyle duży, że marka ta wyprzedziła w sprzedaży Audi.
BAIC – producent, który stawia na nowoczesne technologie i bezpieczeństwo w przystępnej cenie. W Polsce dostępne są trzy modele SUV-ów BAIC: Beijing 3, Beijing 5 i Beijing 7. BAIC zajmuje drugie miejsce pod względem liczby rejestracji nowych chińskich samochodów w Polsce, z wynikiem 1493 zarejestrowanych aut od stycznia do listopada 2024 roku.
BYD – gigant w branży baterii do samochodów elektrycznych, który coraz śmielej wkracza na rynek aut osobowych. W Polsce BYD oferuje szeroką gamę modeli, od kompaktowego hatchbacka Dolphin po 7-osobowego SUV-a Tang. Ceny samochodów BYD w Polsce zaczynają się od około 140 tys. zł za Dolphina i sięgają ponad 200 tys. zł za większe modele.
Maxus – marka skoncentrowana na autach użytkowych, oferująca zarówno dostawcze modele spalinowe, jak i elektryczne. W Polsce dostępne są m.in. vany Deliver 9 i e-Deliver 9, a także elektryczny pickup T90 EV.
Voyah – ta stosunkowo młoda marka, założona w 2020 roku, aspiruje do segmentu premium. Należy do koncernu Dongfeng Motor Corporation i oferuje w Polsce dwa modele z napędem elektrycznym: SUV-a Free o mocy 489 KM, przyspieszającego od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy i oferującego zasięg 500 km, oraz minivana Dream o mocy 435 KM, który „setkę” osiąga w 5,9 sekundy i może przejechać 482 km na jednym ładowaniu.
DFSK – marka powstała w 2003 roku w wyniku współpracy Dongfeng Motor i Chongqing Sokon Industry Group. DFSK oferuje w Polsce głównie samochody dostawcze i minivany.
Seres – marka należąca do Sokon Group, oferująca w Polsce elektrycznego SUV-a Seres 3.
Skywell – producent samochodów elektrycznych, w Polsce znany głównie z modelu ET5.
Omoda – marka należąca do chińskiego koncernu Chery, debiutująca na polskim rynku z modelem Omoda 5.
Jaecoo – druga marka koncernu Chery, która wchodzi na polski rynek.
Premiery nowych marek i modeli w 2025
Chińskie marki nie zwalniają tempa i ciągle poszukują nowych rynków zbytu. W najbliższym czasie w Polsce możemy spodziewać się premier kolejnych marek. Jedną z nich będzie Haval, czyli marka należąca do koncernu Great Wall Motors, specjalizująca się w produkcji SUV-ów. Haval planuje wejście na polski rynek jeszcze w tym roku, oferując modele H6 i Steed w cenach od 21 do 28 tys. euro.
Chery, jedna z najbardziej rozpoznawalnych chińskich marek, zadebiutuje w Polsce na wiosnę 2025 roku. Producent planuje wprowadzenie kilku modeli SUV-ów, skierowanych głównie do rodzin poszukujących funkcjonalnych i nowoczesnych pojazdów. Szczegóły dotyczące oferty pozostają tajemnicą, ale eksperci spodziewają się konkurencyjnych cen i solidnego wyposażenia.
Już od stycznia 2025 roku na polskim rynku dostępne będą modele od Leapmotor, w tym niewielki samochód miejski Leapmotor T03 oraz średniej wielkości SUV Leapmotor C10. Marka ta stawia na pojazdy elektryczne, co wpisuje się w coraz większe zapotrzebowanie na ekologiczne środki transportu w Polsce.
Drugą połowę 2025 roku zdominuje Jaecoo, wprowadzając model Jaecoo 5. Ten kompaktowy SUV będzie rywalizował m.in. z Dacią Duster czy Toyotą C-HR, oferując nowoczesny design i zaawansowane technologie w przystępnej cenie.
Marka Omoda, już obecna na polskim rynku, zapowiada kolejne nowości. W 2025 roku możemy spodziewać się modeli Omoda 7 i Omoda 9, które będą adresowane do osób szukających wygodnych SUV-ów klasy średniej.
Przyszłość chińskich marek w Polsce
Patrząc na dynamiczny rozwój chińskiego przemysłu motoryzacyjnego i coraz większe zainteresowanie kierowców autami z Chin, można przypuszczać, że w najbliższych latach chińskie marki będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na polskim rynku. Atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie i nowoczesne technologie mogą przekonać do siebie coraz większą liczbę polskich klientów.
Podsumowanie
Chińskie marki samochodów dynamicznie zdobywają polski rynek, oferując szeroki wybór modeli w konkurencyjnych cenach. Klienci coraz chętniej sięgają po auta z Chin, doceniając ich nowoczesne technologie, bogate wyposażenie i oryginalny design.
Marki takie jak MG, BAIC i BYD, oferujące zarówno samochody spalinowe, jak i elektryczne, już zyskały uznanie polskich kierowców. W najbliższym czasie możemy spodziewać się debiutu kolejnych marek, takich jak Haval czy Chery (z markami Omoda i Jaecoo), co dodatkowo zintensyfikuje konkurencję na polskim rynku.
Chińskie marki przestają być kojarzone z niską jakością, a coraz częściej postrzegane są jako realna alternatywa dla europejskich, japońskich czy koreańskich konkurentów. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój chińskiego przemysłu motoryzacyjnego i rosnące zainteresowanie elektromobilnością, można przypuszczać, że chińskie marki będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w kształtowaniu motoryzacyjnych trendów w Polsce.