Chiński system certyfikacji chipów samochodowych. Krok do samowystarczalności

Chińska Państwowa Administracja Regulacji Rynku zorganizowała 17 października konferencję, której celem było wsparcie industrializacji i poprawy jakości krajowych chipów samochodowych. Podczas wydarzenia zaprezentowano pierwszą listę firm zajmujących się certyfikacją chipów do zastosowań motoryzacyjnych oraz wprowadzono wersję 1.0 systemu certyfikacji chipów samochodowych.

Uzależnienie Chin od importu chipów motoryzacyjnych

Od stycznia do sierpnia 2024 roku chińskie pojazdy stanowiły 67 proc. globalnej sprzedaży pojazdów nowej energii. Jednak zaledwie około 10 proc. chipów samochodowych wykorzystywanych w Chinach pochodzi z produkcji krajowej – aż 90 proc. wciąż jest importowane. W 2023 roku ponad 90 proc. chipów stosowanych w chińskim przemyśle motoryzacyjnym było sprowadzanych z zagranicy, w tym 99 proc. chipów obliczeniowych i 92 proc. chipów pamięciowych.

Zależność od zagranicznych technologii chipowych

Chiny są w dużej mierze uzależnione od zagranicznych technologii, takich jak oprogramowanie do automatyzacji projektowania elektronicznego (EDA) oraz rdzenie IP półprzewodników. Jak wskazuje Luo Daojun, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Komponentów i Materiałów przy Piątym Instytucie Elektroniki chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT), 95 proc. rdzeni IP jest kontrolowanych przez firmy amerykańskie i europejskie, a 96 proc. praw własności intelektualnej związanych z EDA należy do przedsiębiorstw z USA.

Działania na rzecz zwiększenia niezależności technologicznej

W czerwcu 2024 roku chińskie MIIT ogłosiło plan „Kluczowych punktów standaryzacji motoryzacyjnej na 2024 rok”, zakładający przyspieszenie opracowywania standardów dotyczących niezawodności i bezpieczeństwa informacji dla chipów samochodowych. Wskazano również na konieczność ustanowienia norm technicznych oraz metod testowania dla chipów stosowanych w inteligentnym prowadzeniu, chipów komunikacyjnych, chipów zabezpieczających oraz systemów zarządzania bateriami w pojazdach elektrycznych.

Inwestycje chińskich producentów samochodów w produkcję chipów

Chińskie koncerny motoryzacyjne, takie jak SAIC, Geely, Great Wall Motor, BYD, Nio, Li Auto i XPeng, aktywnie inwestują w rozwój chipów samochodowych. W czerwcu 2023 roku SAIC wraz z podmiotami powiązanymi przeznaczył 6,012 miliarda yuanów (około 846 milionów USD) na rozwój łańcucha dostaw półprzewodników oraz kluczowych technologii związanych z inteligencją, elektryfikacją i sieciowaniem pojazdów. Celem jest zwiększenie lokalnej produkcji chipów, dążąc do osiągnięcia 10 proc. udziału w 2023 roku i 30 proc. w 2025 roku.

Producenci samochodów i chipów – współpraca

Chińskie firmy motoryzacyjne, w tym GAC, FAW, XPeng, Deepal i Li Auto, nawiązują partnerstwa z producentami chipów, tworząc wspólne przedsięwzięcia. Przykładem jest Guangzhou Qinglan, utworzona przez GAC i CRRC Times, która skupia się na badaniach nad tranzystorami bipolarnymi z izolowaną bramką (IGBT) dla pojazdów elektrycznych.

Prognozy dla rynku chipów motoryzacyjnych w Chinach

Według danych askci Corporation, do końca 2024 roku wartość rynku chińskich chipów motoryzacyjnych osiągnie 90,54 miliarda yuanów (około 12,75 miliarda USD), co oznacza wzrost o 6,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wraz z postępującą inteligencją chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, rola chipów staje się coraz bardziej istotna dla innowacji technologicznych w branży.

Latest Posts