Sprzedaż w Chinach bije rekordy. Ponad 31 mln samochodów w 2024

Chińska produkcja i sprzedaż samochodów w 2024 roku osiągnęła rekordowy poziom, przekraczając 31 milionów sztuk. Dane opublikowane przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM) pokazują dynamiczny wzrost rynku, napędzany głównie przez rosnącą popularność pojazdów elektrycznych. Czy chińskie marki zdominują wkrótce światowy rynek motoryzacyjny?

Rekordowa sprzedaż samochodów w Chinach

Według danych dotarczonych przez CAAM, w 2024 roku w Chinach wyprodukowano 31,28 mln, a sprzedano 31,44 mln pojazdów. Oznacza to wzrost odpowiednio o 3,7 proc. i 4,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczególnie imponujący jest wzrost eksportu, który wyniósł 5,859 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 19,3 proc. rok do roku.

Pojazdy elektryczne (NEV) motorem napędowym wzrostu

Produkcja i sprzedaż nowych pojazdów energetycznych (NEV) wyniosła odpowiednio 12,888 mln i 12,866 mln sztuk, co stanowi wzrost o 34,4 proc. i 35,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Chiny utrzymują tym samym pozycję światowego lidera w produkcji i sprzedaży NEV już dziesiąty rok z rzędu. Co ciekawe, sprzedaż nowych NEV stanowiła aż 40,9 proc. całkowitej sprzedaży nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 9,3 punktu procentowego w porównaniu z 2023 rokiem.

Wśród NEV dominują pojazdy elektryczne na baterie (BEV), które stanowią 60 proc. sprzedaży, choć ich udział spadł o 10,4 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z kolei sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) wzrosła o 10,4 punktu procentowego i stanowi obecnie 40 proc. sprzedaży NEV.

Chińskie marki samochodów zyskują na popularności

Udział chińskich marek samochodów w rynku krajowym stale rośnie. W 2024 roku sprzedały one łącznie 17,97 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 23,1 proc. rok do roku. Chińskie marki odpowiadają za 65,2 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Chinach.

Ekspansja na rynki zagraniczne

Eksport NEV wyniósł 1,284 mln sztuk, co stanowi wzrost o 6,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym 987 tys. BEV (spadek o 10,4 proc. rok do roku) i 297 tys. PHEV (wzrost o 190 proc. rok do roku). Łącznie wyeksportowano 4,955 mln samochodów osobowych (wzrost o 19,7 proc. rok do roku) i 904 tys. pojazdów użytkowych (wzrost o 17,5 proc. rok do roku).

TOP 10 chińskich marek eksportowych

Wśród dziesięciu największych eksporterów samochodów z Chin znalazły się:

  1. Chery: 1,144 mln
  2. SAIC: 929 tys.
  3. Changan: 536 tys.
  4. Geely: 532 tys.
  5. Great Wall Motor: 453 tys.
  6. BYD: 433 tys.
  7. BAIC: 274 tys.
  8. Tesla China: 260 tys.
  9. JAC: 249 tys.
  10. Dongfeng: 246 tys.

Największy wzrost eksportu odnotowały marki BYD (433 tys. pojazdów, wzrost o 71,8 proc. rok do roku), Changan (536 tys. pojazdów, wzrost o 49,6 proc. rok do roku) i JAC (249 tys. pojazdów, wzrost o 46,7 proc. rok do roku).

Latest Posts