BYD to obecnie najpopularniejsza niezależna marka samochodów w Chinach, w dużej mierze dzięki sukcesowi na rynku pojazdów elektrycznych. Kolejne największe koncerny to Geely, Changan, Chery, Haval i Great Wall.
W latach 60. ubiegłego wieku firmy z USA i Europy dominowały na rynku samochodowym. W następnej dekadzie na scenę wkroczyły marki japońskie, a niebawem po nich koreańskie. Teraz przyszedł czas na Chiny, które są obecnie najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w branży motoryzacyjnej. Perspektywa, że chińskie samochody staną się częścią naszej codzienności, jest bardzo bliska.
Wystarczy zauważyć analogie do branży elektronicznej i telefonów komórkowych, gdzie obecnie dominują chińskie marki. Jeszcze niedawno na czele rynku były firmy europejskie, amerykańskie, japońskie i koreańskie, ale teraz to Chiny przejmują lidera. Od kilku lat chińscy producenci zyskują na popularności zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym rynku motoryzacyjnym.
Rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Chinach
Przemysł motoryzacyjny w Chinach od kilku dekad dynamicznie się rozwija, osiągając pozycję największego na świecie producenta i rynku konsumenckiego dla nowych samochodów. Zmieniając swój cel z produkcji tanich samochodów kompaktowych na zupełnie nowy – budowę szerokiej gamy typów pojazdów. Chińscy producenci mocno inwestują w badania, rozwój i produkcję pojazdów coraz wyższej klasy.
Rekordy i osiągnięcia chińskich marek samochodowych
Chiny mogą pochwalić się kilkoma rekordami na globalnym rynku motoryzacyjnym:
- 2009 r. – Chiny prześcignęły Stany Zjednoczone, stając się największym rynkiem samochodowym na świecie.
- 2013 r. – Chiny jako pierwszy kraj przekroczyły roczną produkcję i sprzedaż nowych samochodów na poziomie 20 milionów sztuk.
- 2022 r. – BYD wyprzedził Teslę, stając się liderem sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie.
Eksport samochodów z Chin
Eksport samochodów z Chin rośnie, z 3,4 mln pojazdów wyeksportowanych w 2022 roku, co oznacza, że Chiny stały się drugim co do wielkości eksporterem samochodów na świecie i wyprzedziły Niemcy. Spośród tego eksportu 1,12 mln stanowiły pojazdy elektryczne (w tym hybrydy typu plug-in), co stanowi wzrost o 190 procent w porównaniu z rokiem poprzednim i stanowi 33 procent całkowitego eksportu samochodów.
Główni producenci samochodów w Chinach
Chińscy tradycyjni producenci samochodów „Wielkiej Czwórki” to FAW Group, Dongfeng, SAIC Motor i Chang’an. Inni chińscy producenci samochodów to Geely, Beijing Automotive Group, Brilliance Automotive, Guangzhou Automobile Group, Great Wall Motors, BYD, Chery i Jianghuai (JAC Motors). Prywatna firma Geely, najbardziej znana za granicą jako właściciel szwedzkiego Volvo Cars, jest jednym z największych niezależnych producentów samochodów w Chinach. Poniżej znajduje się lista 13 głównych producentów samochodów osobowych w Chinach:
- SAIC Motor (rok założenia 1955)
- FAW Group (rok założenia 1953)
- Dongfeng Motor (rok założenia 1969)
- BAIC Group (rok założenia 1988)
- GAC Group (rok założenia 1955)
- Geely (rok założenia 1986)
- Changan Group (rok założenia 1862)
- Brilliance Auto (rok założenia 1992)
- BYD Company (rok założenia 1995)
- Great Wall Motors (rok założenia 1984)
- Chery Automobile (rok założenia 1997)
- JAC Motors (rok założenia 1964)
- Fujian Motors (rok założenia 1992)
Luksusowe marki samochodowe w Chinach
Hongqi przoduje na chińskim rynku jako sztandarowa marka samochodów luksusowych. Model Hongqi L5, często określany mianem „chińskiego odpowiednika Rolls Royce’a”, wyróżnia się na rynku ze względu na swoją ekskluzywność i cenę, przekraczającą 5 milionów juanów. Przy przykładowym kursie wymiany 0.58 PLN za 1 juan, cena Hongqi L5 przelicza się na około 2,9 mln zł.
Marka WEY, należąca do koncernu Great Wall Motor, ustanowiła nowy standard w segmencie luksusowych SUV-ów jako pierwsza chińska marka w tej kategorii. Skupiając się na crossoverach, ostatnio wprowadziła na rynek Tank 300, czyli luksusowego SUV-a z napędem 4×4.
- Hongqi (rok założenia 1958)
- HiPhi (rok założenia 2019)
- WEY (rok założenia 2016)
Marki samchodów EV w Chinach
W Chinach powstaje coraz więcej firm specjalizujących się w produkcji samochodów elektrycznych (BEV), co czyni ten kraj jednym z czołowych rynków dla tego rodzaju pojazdów na świecie. Coraz więcej marek zyskuje uznanie w tym sektorze. Wśród najbardziej rozpoznawalnych chińskich marek samochodów elektrycznych można zaliczyć:
- Li Auto (rok założenia 2015)
- NIO (rok założenia 2014)
- XPeng (rok założenia 2014)
- Zeekr (rok założenia 2021)
- Leapmotor (rok założenia 2015)
- Weltmeister (rok założenia 2015)
- Geometry (rok założenia 2019)
- Singulato (rok założenia 2014)
- Aiways (rok założenia 2017)
- Arcfox (rok założenia 2017)
- Byton (rok założenia 2016)
- Zinoro (rok założenia 2013)
- Ranz (rok założenia 2013)
Samochody ciężarowe z Chin (średnie i ciężkie)
W Chinach, podział na kategorie ciężarówek opiera się na dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. Ciężkie pojazdy sklasyfikowano w przedziale od 14 do 100 ton (30 864 do 220 462 funtów). Średnie ciężarówki to pojazdy, których DMC wynosi od 6 do 14 ton (13 227 do 30 864 funtów). Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC) określa całkowitą wagę pojazdu wraz z pasażerami i ładunkiem.
Wśród czołowych producentów ciężarówek w Chinach, wszyscy liderzy rynku to przedsiębiorstwa krajowe. Pięć największych to FAW Jiefang, Dongfeng, Sinotruk, Shaanxi Auto i BAIC Foton, które są dobrze rozpoznawalne na chińskim rynku, jednak poza granicami kraju pozostają mniej znane.