BYD to największy producent aut w Chinach. Przegląd producentów

BYD to obecnie najpopularniejsza niezależna marka samochodów w Chinach, w dużej mierze dzięki sukcesowi na rynku pojazdów elektrycznych. Kolejne największe koncerny to Geely, Changan, Chery, Haval i Great Wall.

W latach 60. ubiegłego wieku firmy z USA i Europy dominowały na rynku samochodowym. W następnej dekadzie na scenę wkroczyły marki japońskie, a niebawem po nich koreańskie. Teraz przyszedł czas na Chiny, które są obecnie najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w branży motoryzacyjnej. Perspektywa, że chińskie samochody staną się częścią naszej codzienności, jest bardzo bliska.

Wystarczy zauważyć analogie do branży elektronicznej i telefonów komórkowych, gdzie obecnie dominują chińskie marki. Jeszcze niedawno na czele rynku były firmy europejskie, amerykańskie, japońskie i koreańskie, ale teraz to Chiny przejmują lidera. Od kilku lat chińscy producenci zyskują na popularności zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym rynku motoryzacyjnym.

Rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Chinach

Przemysł motoryzacyjny w Chinach od kilku dekad dynamicznie się rozwija, osiągając pozycję największego na świecie producenta i rynku konsumenckiego dla nowych samochodów. Zmieniając swój cel z produkcji tanich samochodów kompaktowych na zupełnie nowy – budowę szerokiej gamy typów pojazdów. Chińscy producenci mocno inwestują w badania, rozwój i produkcję pojazdów coraz wyższej klasy.

Rekordy i osiągnięcia chińskich marek samochodowych

Chiny mogą pochwalić się kilkoma rekordami na globalnym rynku motoryzacyjnym:

  • 2009 r. – Chiny prześcignęły Stany Zjednoczone, stając się największym rynkiem samochodowym na świecie.
  • 2013 r. – Chiny jako pierwszy kraj przekroczyły roczną produkcję i sprzedaż nowych samochodów na poziomie 20 milionów sztuk.
  • 2022 r. – BYD wyprzedził Teslę, stając się liderem sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie.

Eksport samochodów z Chin

Eksport samochodów z Chin rośnie, z 3,4 mln pojazdów wyeksportowanych w 2022 roku, co oznacza, że Chiny stały się drugim co do wielkości eksporterem samochodów na świecie i wyprzedziły Niemcy. Spośród tego eksportu 1,12 mln stanowiły pojazdy elektryczne (w tym hybrydy typu plug-in), co stanowi wzrost o 190 procent w porównaniu z rokiem poprzednim i stanowi 33 procent całkowitego eksportu samochodów.

Główni producenci samochodów w Chinach

Chińscy tradycyjni producenci samochodów „Wielkiej Czwórki” to FAW Group, Dongfeng, SAIC Motor i Chang’an. Inni chińscy producenci samochodów to Geely, Beijing Automotive Group, Brilliance Automotive, Guangzhou Automobile Group, Great Wall Motors, BYD, Chery i Jianghuai (JAC Motors). Prywatna firma Geely, najbardziej znana za granicą jako właściciel szwedzkiego Volvo Cars, jest jednym z największych niezależnych producentów samochodów w Chinach. Poniżej znajduje się lista 13 głównych producentów samochodów osobowych w Chinach:

  1. SAIC Motor (rok założenia 1955)
  2. FAW Group (rok założenia 1953)
  3. Dongfeng Motor (rok założenia 1969)
  4. BAIC Group (rok założenia 1988)
  5. GAC Group (rok założenia 1955)
  6. Geely (rok założenia 1986)
  7. Changan Group (rok założenia 1862)
  8. Brilliance Auto (rok założenia 1992)
  9. BYD Company (rok założenia 1995)
  10. Great Wall Motors (rok założenia 1984)
  11. Chery Automobile (rok założenia 1997)
  12. JAC Motors (rok założenia 1964)
  13. Fujian Motors (rok założenia 1992)

Luksusowe marki samochodowe w Chinach

Hongqi przoduje na chińskim rynku jako sztandarowa marka samochodów luksusowych. Model Hongqi L5, często określany mianem „chińskiego odpowiednika Rolls Royce’a”, wyróżnia się na rynku ze względu na swoją ekskluzywność i cenę, przekraczającą 5 milionów juanów. Przy przykładowym kursie wymiany 0.58 PLN za 1 juan, cena Hongqi L5 przelicza się na około 2,9 mln zł.

Marka WEY, należąca do koncernu Great Wall Motor, ustanowiła nowy standard w segmencie luksusowych SUV-ów jako pierwsza chińska marka w tej kategorii. Skupiając się na crossoverach, ostatnio wprowadziła na rynek Tank 300, czyli luksusowego SUV-a z napędem 4×4.

  1. Hongqi (rok założenia 1958)
  2. HiPhi (rok założenia 2019)
  3. WEY (rok założenia 2016)

Marki samchodów EV w Chinach

W Chinach powstaje coraz więcej firm specjalizujących się w produkcji samochodów elektrycznych (BEV), co czyni ten kraj jednym z czołowych rynków dla tego rodzaju pojazdów na świecie. Coraz więcej marek zyskuje uznanie w tym sektorze. Wśród najbardziej rozpoznawalnych chińskich marek samochodów elektrycznych można zaliczyć:

  1. Li Auto (rok założenia 2015)
  2. NIO (rok założenia 2014)
  3. XPeng (rok założenia 2014)
  4. Zeekr (rok założenia 2021)
  5. Leapmotor (rok założenia 2015)
  6. Weltmeister (rok założenia 2015)
  7. Geometry (rok założenia 2019)
  8. Singulato (rok założenia 2014)
  9. Aiways (rok założenia 2017)
  10. Arcfox (rok założenia 2017)
  11. Byton (rok założenia 2016)
  12. Zinoro (rok założenia 2013)
  13. Ranz (rok założenia 2013)

Samochody ciężarowe z Chin (średnie i ciężkie)

W Chinach, podział na kategorie ciężarówek opiera się na dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. Ciężkie pojazdy sklasyfikowano w przedziale od 14 do 100 ton (30 864 do 220 462 funtów). Średnie ciężarówki to pojazdy, których DMC wynosi od 6 do 14 ton (13 227 do 30 864 funtów). Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC) określa całkowitą wagę pojazdu wraz z pasażerami i ładunkiem.

Wśród czołowych producentów ciężarówek w Chinach, wszyscy liderzy rynku to przedsiębiorstwa krajowe. Pięć największych to FAW Jiefang, Dongfeng, Sinotruk, Shaanxi Auto i BAIC Foton, które są dobrze rozpoznawalne na chińskim rynku, jednak poza granicami kraju pozostają mniej znane.

Latest Posts